İL UMUMİ HIFZISSIHHA MECLİS KARARI 36

İL UMUMİ HIFZISSIHHA MECLİS KARARI

KARAR NO : 36

KARAR TARİHİ : 07.05.2020

Kahramanmaraş İl Umumi Hıfzıssıhha Meclisi 07 Mayıs 2020 günü saat 13:00’da

Vali Vahdettin ÖZKAN Başkanlığında Valilik Toplantı Salonunda toplanarak aşağıdaki

kararları almıştır.

Koronavirüs (Covid­19) salgınında gelinen noktada kaydedilen olumlu gelişmeler

neticesinde, Sağlık Bakanlığı ve Bilim Kurulunun önerileri ve Cumhurbaşkanımız Sayın

Recep Tayyip Erdoğan’ın talimatları doğrultusunda; sosyal hayatın yeniden normalleşmesi

için geçiş döneminde, ilimizde uygulanan bazı kısıtlamaların kaldırılması/esnetilmesine

yönelik, salgınının toplum sağlığı açısından oluşturduğu riski yönetebilmek ve kamu sağlığına

olumsuz etkilerini asgari seviyeye düşürmek amacı ile alınan tedbirlere ek olarak ilave

tedbirler alınmıştır. Bu kapsamda;

1. 21 Mart 2020 tarihinde faaliyeti geçici süreliğine durdurulan berber, güzellik

salonu/merkezi, kuaför vb. iş yerlerinin, yeni tip koronavirüs salgının etkileri

gözetilerek aşağıda belirlenen kurallara uyulması kaydıyla 11 Mayıs 2020 Pazartesi

günü sabah 09.00 itibariyle faaliyetlerine başlamalarına,

 Buna göre,

1.1. Bu iş yerleri saat 09.00-21.00 saatleri arasında faaliyet yürütebilecek,

1.2. Bu iş yerlerinde müşterilere randevu sistemiyle hizmet sunumu esas olacak,

1.3. Bu iş yerleri aynı anda yan yana iki koltukta müşteri kabul edemeyecek,

muhakkak bir koltuk dolu bir koltuk boş olacak şekilde hizmet verebilecek,

1.4. Randevularda kayma ya da hizmette gecikme olabileceği hususu göz önüne

alınarak işyeri içinde en fazla bir müşterinin beklemesine müsaade edilecek,

1.5. Belirlenen kriterler dışında iş yeri içine misafir alınmayacak, müşteri kabul

edilmeyecek. Ancak hava şartlarına göre randevusuz gelen müşteriler iş yeri

dışında ve sosyal mesafe kurallarına riayet etmek, maske takmak şartı ile

bekleyebilecek. Bu iş yerleri içine hizmet alan ve bekleyen olmak üzere içeri

kabul edecekleri maksimum müşteri sayısını işyerinin giriş kısmına herkes

tarafından görünebilecek şekilde asacak,

1.6. İş yerinde çalışanlar muhakkak surette maske kullanacak. Müşteriler ise işlem

süresince maske kullanacak ancak yapılacak işlemin özelliğine göre maskeyi

çıkarabilecek,

1.7. Müşteriye yönelik işleme başlamadan önce mutlaka müşterinin oturacağı, temas

edebileceği tüm alanlar ile zeminin temizliği/dezenfeksiyonu yapılacak, her

işlem sonrasında bu temizlik işleminin tekrarlanması sağlanacak,

1.8. Müşteriye yönelik işleme başlanmadan önce çalışanlar müşterinin görebileceği

şekilde ellerini dezenfekte edecek ya da her müşteri için ayrı olmak üzere steril

eldiven kullanılacak. Eldiven kullanılacak ise eldiven değişikliğinin yapıldığı

müşteriye gösterilecek,

1.9. Müşteriye hizmet sunulması esnasında kullanılan tüm malzemeler hizmet

sunumuna başlamadan önce temizlik, dezenfeksiyon/sterilizasyon işlemi

uygulanacak, bu işlem her müşteri için tekrarlanacak,

1.10. İş yeri içinde su ve sabuna erişim kolay olacak ve burada tek kullanımlık kâğıt

havlular bulundurulacak.

1.11. İş yeri girişinde müşteriler tarafından kullanılmak üzere el antiseptiği

bulundurularak ve sürekliliği sağlanacak,

1.12. Müşteriler, iş yerine girmesini takiben ellerini yıkaması ya da el antiseptiği

kullanması konusunda uyarılacak,

1.13. İş yerinde satışa sunulan şampuan, kozmetik gibi ürünleri mümkün olduğunca

cam veya tezgâhların arkasında korumaya alınacak, ortalıkta bırakılmayacak,

1.14. Saç kesimi, yıkama, boyama vb. hizmetler esnasında kullanılan havlu, önlük gibi

malzemeler tek kullanımlık malzemeler olacak, ya da her müşteri için ayrı

malzeme olması (kişiye özel havlu, önlük vb.) sağlanacak. Hizmet alan müşteri

için kullanılan malzemeler gerekli sterilizasyon sağlanmadan kesinlikle başka

müşteride kullanılmayacak. İsterlerse kendi kişisel havlu, tarak vb.

malzemelerini yanlarında getirebilecekleri hususu randevu aşamasında

müşterilere bildirilecek,

1.15. Her müşteri için tek kullanımlık malzeme sağlanamadığı durumlarda her

kullanım sonrasında tekstil malzemeleri en az 600C’de yıkanacak. Kullanılan

aletlerin üzerinde kan veya sekresyon yoksa,%70’lik alkol ile silinecek.

Kullanılan aletlerin üzerinde kan veya sekresyon varsa, ön temizlik yapıldıktan

ve kuruduktan sonra %70’lik alkol ile silinecek,

1.16. Berberlerde jilet/ustura ile sakal tıraşı yapılması hizmeti geçici süreliğine

verilmeyecek, ancak sakal tıraşı makine ile kısaltılma şeklinde yapılabilecek,

1.17. Bayan kuaförleri ve güzellik merkezlerinde, cilt bakımı, makyaj ve kalıcı

makyaj hizmetleri geçici süreliğine verilmeyecek, bunların dışındaki faaliyetlere

ise devam edilebilecek,

1.18. Manikür, pedikür, epilasyon gibi işlemlerde kullanılan aletlerin kişiye özel

olacak. Kişiye özel alet kullanımı sağlanamadığı durumlarda, her müşteriden

sonra kullanılan aletlerin temizlik ve sterilizasyonu sağlanacak. Yapılan işlem

eldiven kullanmayı gerektiriyorsa tek kullanımlık eldiven kullanılacak. Eldivenli

ellerle çevreye dokunulmayacak.

1.19. Fön makinesi mümkün olduğunca kullanılmayacak. Fön makinesi gibi yüksek

hava akımı yaratan cihazları kullanırken, düşük hızda, yandaki müşteriyi

etkilemeyecek yönde ya da diğer müşterilerden farklı bir alanda kullanılmasına

özen gösterilecek,

1.20. Saç kesimi esnasında yüz ve baş bölgesinde kalan kesilmiş saçların ve kullanılan

araç ve gerecin geçici süreliğine temizlenmesi için kullanılan ‘Ense Fırçası’nın

kullanımı, (anılan malzemenin dezenfekte edilmesinde yaşanan sıkıntılar ve çok

fazla yere/yüzeye temas etmesi nedeniyle) geçici süreliğine durdurulacak.

1.21. Bu iş yerlerinde yiyecek ve içecek (su hariç) ikramında bulunulmasına geçici

süreliğine izin verilmeyecek.

1.22. İçeride ortak kullanım amacıyla gazete, dergi vb. şeyler bulundurulmayacak,

1.23. Kasa önünde sıra beklerken, durulması gereken yerler zeminde sosyal mesafeyi

sağlayacak şekilde işaretlenecek,

1.24. Müşterilerden tercihen temassız olmak üzere, nakit olmayan ödeme yapmaları

istenecek,

1.25. Müşterilere Yönelik Önlemler

1.25.1. İş yerinde belirlenen kurallara uyulacak,

1.25.2. Diğer müşterilerle aradaki sosyal mesafeye (en az 3-4 adım) dikkat edilecek,

1.25.3. Randevu ile gidilecek ve randevu saatine uyulacak,

1.25.4. Maske (tercihen tıbbi) kullanılacak,

1.25.5. İş yerine girdikten sonra eller yıkanacak ya da el antiseptiği kullanılacak,

1.25.6. İş yeri içinde gerekli olmadıkça yüzeylere dokunulmayacak,

1.25.7. Çevreye temas sonrası el antiseptiği kullanılacak,

1.25.8. Yemek ve içmek (su hariç) için talepte bulunulmayacak,

1.26. Personeli Korumaya Yönelik Önlemler

1.26.1. Hasta personel (ateş, öksürük, nezle, nefes darlığı gibi belirtileri olan)

çalıştırılmayacak,

1.26.2. Personel çalışırken ateş, öksürük, nezle, nefes darlığı gibi belirtiler gelişirse,

maskesi takılı olarak pandemi hastanesine yönlendirilecek,

1.26.3. Personel vardiyalı çalıştırılarak, çalışma ortamında aynı anda daha az

personelin bulunması sağlanacak,

1.26.4. Çalışan personelin tümünün kuralına uygun maske takması sağlanacak.

Maske ıslandıkça ya da kirlendikçe değiştirilecek,

1.26.5. Müşteri ile 1 metreden yakın ve 15 dakikadan uzun temas olasılığı olan

personelin yüz koruyucu kullanması sağlanacak. Yüz koruyucu her müşteri

sonrasında %70’lik alkol ile silinerek tekrar kullanılabilecek,

1.26.6. Çalışan personelin el hijyenine dikkat etmeleri sağlanacak. Bunun için, eller

sık sık en az 20 saniye boyunca su ve sabunla yıkanıp, su ve sabun olmadığı

durumlarda alkol bazlı el antiseptiği ile ovalanacak. (Antiseptik içeren sabun

kullanmaya gerek yoktur, normal sabun yeterlidir.)

1.26.7. Personelin dinlenme alanlarında sosyal mesafenin korunması ve maske

takılmasının sürdürülmesi sağlanacak. Yemek yerken ya da çay/kahve

içilirken, maske çıkarılacağı için, bunun yapıldığı kapalı alanda aynı anda

birden fazla kişinin olmayacak,

1.26.8. Çalışan personelin temaslı ya da izolasyonda olmadığından emin olunacak,

1.27. Ortam Temizliği, Dezenfeksiyonu ve Havalandırma Önlemleri

1.27.1. Temizlik günlük olarak yapılacak. Ancak, sık kullanılan alanlar daha sık

temizlenecek,

1.27.2. İş yerlerinin temizliğinde özellikle sık dokunulan yüzeylerin (kapı kolları,

telefon ahizeleri, masa yüzeyleri gibi) temizliğine dikkat edilecek. Bu

amaçla, su ve deterjanla temizlik sonrası dezenfeksiyon için 1/100

sulandırılmış (5 litre suya yarım küçük çay bardağı) sodyum hipoklorit

içeren çamaşır suyu (Sodyum hipoklorit Cas No: 7681-52-9) kullanılabilir.

Klor bileşikleri yüzeylerde korozyon oluşturabilir. Dayanıklı yüzeyler için

kullanılması önerilen bir dezenfektandır. Tuvalet temizliği için 1/10

sulandırılmış çamaşır suyu (Sodyum hipoklorit Cas No: 7681-52-9)

kullanılacak,

1.27.3. Klor bileşiklerinin uygun olmadığı bilgisayar klavyeleri, telefon ve diğer

cihaz yüzeyleri % 70’lik alkolle silerek dezenfeksiyonu sağlanacak,

1.27.4. Çalışma tezgahları, ekipmanları ve aletleri düzenli olarak temizlenmeli,

%70’lik alkol ile dezenfekte edilecek,

1.27.5. Müşteriler ödeme terminalini kullanır ve dokunurlarsa, hemen arkasından

%70’lik alkol ile dezenfekte edilecek,.

1.27.6. Temizlik yapan personelin maske ve eldiven kullanması sağlanacak.

Temizlik sonrasında personelin maske ve eldivenlerini çıkartıp iş yerindeki

çöpe atması, yıkanabilir bez maske kullandıysa yenisiyle değiştirmesini ve

ellerini en az 20 saniye boyunca su ve sabunla yıkaması, sabun ve suyun

olmadığı durumlarda alkol bazlı el antiseptiği ile ovalaması sağlanacak,

1.27.7. İşyerlerinde kapı/pencereler hava şartlarına göre açık bulundurulacak ya da

işyeri sık sık havalandırılacak,

1.28. Bu İşyerlerinde kullanılan maske/eldiven tıbbi atıklarının, ağzı kapatılarak iç içe

iki torbaya konularak, en az 72 saat süreyle insan temasından uzak bölümde

bekletildikten sonra 'evsel atık' olarak belediyeye teslim edilecek.

1.29. Müşteriye olabildiğince az sayıda personel ile hizmet verilecek ve işyerlerine

gelen her çalışanın/müşterinin ( kimlik, telefon/adres vs) irtibat bilgileri kayıt

altına alınacak. ( ileride istendiğinde ilçe sağlık müdürlüklerine vermek üzere )

Bu uygulama, müşterinin ya da personelin COVID-19 çıkması durumunda

temaslı taramasını kolaylaştıracaktır,

2. Faaliyetlerinin sınırlanması nedeniyle iş yerlerinin bulunduğu yerlerden başka illere

giden berber, güzellik salonu/merkezi, kuaför vb. iş yeri sahipleri ve çalışanlarının

seyahat izin belgesi aranmaksızın ilimize giriş/çıkış yapabilmesine, (anılan iş

yerlerinden biri ile illiyet bağını gösteren işyeri ruhsatı, SGK kayıt belgesi vb.

belgelerden birinin ibraz edilmesi şartı ile),

3. Berber, güzellik salonu/merkezi, kuaför vb. iş yerlerinde 18-20 yaş arasındaki

çalışanların ilimizde uygulanan 20 yaş altı sokağa çıkma kısıtlamasından, iş yerlerine

illiyetlerini gösteren belgeyi ibraz etmeleri halinde başkaca bir işleme gerek

kalmaksızın izinli sayılmasına,

4. Alınan kararların Valilik, Büyükşehir Belediyesi, Kaymakamlıklar, İlçe Belediyeleri

ve İl Sağlık Müdürlüğünün internet sayfalarında ilan edilmesine ve sosyal medya

hesaplarından paylaşılmasına,

5. Alınan kararların İl Basın ve Halkla İlişkiler Müdürlüğü tarafından yerel basında

duyurulmasına,

6. İlan tutanaklarının dosyasında muhafaza edilmesine,

7. Alınan kararların ilçelerde kaymakamlar koordinesinde kolluk güçlerince, sağlık ve

zabıta teşkilatınca yürütülmesine,

8. Alınan idari tedbirlere uymayanlara 1593 sayılı Umumi Hıfzıssıhha Kanununun 282.

maddesi gereği idari işlemin kaymakamlar tarafından tesis edilmesine,

Oybirliği ile karar verilmiştir.

 


HIZLI ERİŞİM